Gratis verzending vanaf €70
Gratis retour vanuit België
10% klantenkaartkorting
Specialist in broeken

Brooklyn heeft Abraham gezien

Het gezegende jaar 1972. Mei '68 lag nog vers in het geheugen en zij die op de barricades hadden gestaan, waren pas afgestudeerd. Eén van hen - Lieven Descamps - had een idee en de goesting om dat te concretiseren. Dat resulteerde in Brooklyn Kortrijk, de eerste echte jeansstore. Ondertussen zijn er zeven winkels én een webshop. Dat is 50 jaar 'A PASSION FOR FASHION'. Tijd voor een terugblik? Er lijkt ons geen beter moment!
Brooklyn 50

De man en de vrouw

Het start allemaal met de man Lieven Descamps. Twintiger (26 om precies te zijn) uit Kortrijk, gevormd en actief in de KSA en een vat vol energie. Voorvechter van gelijke stemrechten, onderwijs in het Vlaams en al waar de studentenbeweging in ’68 voor op straat kwam. Een doener – hij legt als KSA-leider bussen in naar Brussel om te betogen voor Leuven Vlaams – die graag een eigen zaak wil starten. Het plan: een kledingwinkel die affiniteit heeft met de studentenbeweging en de nieuwe kledingstijl die ze aanhangen. En deze was al even revolutionair als de beweging zelf: non-conformistisch en nonchalant, met jeans, minirokken, gehaakte truitjes, … Vooralsnog niet te vinden in West-Vlaanderen. Daar kwam verandering in.

Op 7 april 1972 opent Lieven de eerste winkel in Kortrijk, toen nog in de Sint-Janstraat. Geen haar op zijn hoofd die eraan dacht de winkel Huize Descamps te noemen. De nieuwe wind verdiende een naam die de open blik omarmde. Broeken en jeans vormden de kern, een trend die kwam overgewaaid uit Amerika. Verfoeid door menig ouder in die tijd werd de jeans het meest gegeerde kledingstuk bij jongeren. Sommigen droegen het zelfs stiekem. De link met Amerika en de alliteratie tussen ‘broek’ en de wijk uit New York, gaf Kortrijk zijn eigen ‘Brooklyn’.

Het ging meteen hard. In mei ’72 opent Lieven een tweede Brooklyn in Roeselare. Daar komt de vrouw in het verhaal. Rita Garreyn, studente politieke en sociale wetenschappen en medereiziger op de betogingsbussen naar Brussel (de legende wil dat Lieven en Rita elkaar hebben leren kennen op het politiebureau) krijgt de organisator in het vizier en omgekeerd. Wanneer Rita wordt uitgenodigd op de openingsreceptie van de winkel in Roeselare en ziet dat de afwas zich opstapelt, biedt ze haar helpende hand aan. ‘Die snelle met het lange zwarte haar’ wordt de metgezel van Lieven, professioneel en privé.

Winkel

De geest uit de fles

Samen zijn Lieven en Rita niet meer te stuiten. In 1973 krijgt Oostende zijn eigen Brooklyn, in 1975 Brugge. Ondertussen wordt de eerste dochter geboren, Eef, kopen ze een grond in Stasegem waar het magazijn moet komen en beginnen ze er met de bouw in ‘76. Dan is ook zoon Ubbe op komst. In 1980 zetten ze de stap naar Oost-Vlaanderen en openen ze een winkel in Gent, kort daarna komt Waregem aan de beurt. Knokke sluit in 1987 voorlopig de rij. Het gezin telt met Jelle en Aagje dan vier kinderen.

De non-conformistische kledij is een schot in de roos bij de jongeren. Broeken en T-shirts van Levi’s, Wrangler, Lee, … gaan als zoete broodjes over de toonbank. Het assortiment wordt algauw uitgebreid. Nieuwe merken komen in het aanbod. Lee Cooper, Forty Niner, Clever Jeans… En ook nieuwe producten: wollen truien rechtstreeks uit Schotland, zelf gaan halen met de camionette, mutsen en petten uit Londen, bomberjackets uit Parijs. Als geen ander weten Lieven en Rita het evenwicht te bewaren tussen de commerciële en de vernieuwende poot. Trends die niet in het kraam passen komen bij Brooklyn niet aan de bak. Andere worden door Brooklyn opgepikt nog voor ze bekend zijn. Zo besefte Rita als eerste de impact van grunge en streetwear in de jaren 90. Ze vertalen dit voor hun klanten naar draagbare mode. Nogmaals blijken broeken en jeans de kern van het bestaan. Wanneer in de jaren 2000 jeans naar een hoger elan wordt getild, trekt Brooklyn mee aan de kar.

Logo jeanstores 2

Het imperium

Zo bouwen Lieven en Rita hun ‘Brooklyn imperium’ uit. Niet alleen de kleding is vernieuwend, de manier van bedrijfsvoeren is dat evenzeer. Ze omarmen nieuwe technologieën die het operationele luik beter organiseren. Reeds eind de jaren 70 wordt de eerste computer aangekocht om de stock digitaal te kunnen beheren en vlot kleding tussen verschillende winkels te transfereren. Een systeem waar ook de webshop vandaag nog steeds de vruchten van plukt en waardoor klanten van een persoonlijke service kunnen genieten. Ze waarderen het menselijk kapitaal binnen het bedrijf en beseffen dat een onderneming valt of staat met de werknemers. Carrières van dertig jaar en meer zijn geen uitzondering bij Brooklyn. Klantvriendelijkheid, ook dat is een pijler binnen het familiebedrijf. Verkopers en verkoopsters worden gewapend met gedegen vakkennis om klanten zo vlot mogelijk te kunnen bedienen. Het zorgt voor voldoeding bij de klant én het personeel.
Tot slot vormt de verbondenheid met de stad mee het fundament van Brooklyn. Alle winkels liggen in het centrum, het kloppend hart van een stad. Daar waar leven is en waar de vinger aan de pols gehouden wordt om maatschappelijke veranderingen en trends op te merken.

Eind de jaren 90 beginnen Eef en Ubbe, de twee oudste kinderen, aan hun carrière in het familiebedrijf. Een kleine stap want ze groeiden op tussen de jeans. Mee de camionette in op rondrit of naar Londen om producten op te halen, helpen op de braderie of in het magazijn, op drukke dagen bijspringen in de winkels. Ze deden het allemaal.

Met de tweede generatie wordt Brooklyn klaargestoomd voor de Nillies. Een eerste website en nadien –shop, de geboorte van een eigen magazine (The Brooklyn Planet), de eerste stappen op social media, het zoeken naar een eigentijdse tone-of-voice die verbindt met de Brooklyn legacy,... Dankzij een verstandig en toekomstgericht beleid overleeft Brooklyn de financiële crisis van 2008, slaagt erin koers te houden en toont het zijn relevantie in het Vlaamse modelandschap.

De opvolging

In 2017 nemen zoon Ubbe en zijn vrouw Chloé het bedrijf over. Ambitie, goesting en geloof in de waarden van het bedrijf, daarmee vatten ze hun avontuur aan. Omnichannel wordt het nieuwe mantra net zoals ‘Jonge gezinnen met plannen gelukkig maken’. Tegelijk gaan ze terug naar de kern: de baseline verandert in Brands & Pants – Merken & Broeken, hoe het ooit begon en waarom Brooklyn nog steeds bestaat. De unieke mix van dames- én herenmerken én streetwear blijft hun sterkte. Dienstbaarheid, dankbaarheid en trouw blijven als een rode draad doorheen de organisatie lopen.

Ondertussen is Brooklyn klaar voor een vervolg. De vernieuwing wordt offline en online ingezet. De winkels krijgen één voor één een make-over. Een nieuw concept dat nog meer de connectie met de stad benadrukt. Roeselare, Oostende en Gent, Knokke en Kortrijk zitten al in het nieuw, Brugge en Waregem staan op de planning. De webshop transformeert naar een hedendaagse digitale winkel waardoor Brooklyn ook mee is op die trein. Nieuwe media worden getest en ingezet op een typische Brooklynmanier. Commercieel en eigengereid… klinkt bekend, niet?

Met de erfenis als basis en de toekomstgerichte plannen als leidraad staat Brooklyn vandaag stevig op de modekaart, klaar voor de volgende halve eeuw.

Wordt vervolgd...

Gratis verzending vanaf €70
Gratis retour vanuit België
10% klantenkaartkorting
Specialist in broeken

Hulp nodig?

We helpen jou met veel plezier verder.

E-mail shop@brooklyn.be
BTW nummer BE 0412 018 089
Adres HQ Politieke Gevangenenstraat 34 8530 Harelbeke
Made by