Het is zo dat de termen 'duurzaam' of 'ecologisch' heel snel de revue passeren. Dat is ook het geval bij duurzamere jeans voor heren en een duurzamere jeans voor dames. Op die manier wordt soms ook de indruk gewekt alsof een product beter is voor het milieu. Jammer genoeg is dit niet altijd zo. Dit is dan ook de reden waarom we bij Brooklyn ons sterk focussen op de selectie van correcte labels en merken. Je hebt vast al wel gehoord over de hoeveelheid water nodig is bij het maken van een jeans. Dit proces wordt door vele leveranciers grondig herbekeken en slimmer aangepakt. Op die manier zijn sommige producten er al in geslaagd om het waterverbruik bij jeans voor heren en jeans voor dames drastisch te verminderen. Een voorbeeld van zo'n innovatie is een lasermethode, waarbij heel wat minder water nodig is. Daarnaast kan men de stoffen verven op een speciale manier. Op deze wijze zijn de gevaarlijke stoffen en zware metalen overbodig in het productieproces. Ontdek het productie proces achter duurzame jeans of word wegwijs welke eco-labels nu echt belangrijk zijn door ons blog bericht over eco labels.
Nudie Jeans Co.
Nudie Jeans is ontstaan uit een passie voor ruw, onbewerkt denim. Uit een milieufilosofie ontstond het merk en streefde naar een steeds duurzamer product. Hierin slaagde Nudie Jeans ook, want sinds 2012 worden alle jeans gemaakt van 100% biologisch katoen. Dit resulteert in 75% minder pesticidengebruik, als dat geen prestatie is!
MUD Jeans
MUD Jeans is een Nederlands circulair bedrijf die eerlijke en no-waste jeans produceert. Bij elke stap houden ze rekening met het circulaire van hun product. Dit begint al bij het ontwerp, waarbij de jeans een lang leven moet leiden, maar daarna ook volledig gerecycleerd & hergebruikt kan worden. Het materiaal voor hun jeans bestaat uit een mix van organisch katoen, gerecycleerd katoen (afkomstig van oude jeans) & elastaan. De productie gebeurt eerlijk & lokaal. Om de wegwerp-maatschappij tegen te gaan kun je hun jeans leasen voor een maandelijks bedrag. Draag je de jeans niet meer? Dan kan je deze terugsturen & zorgt MUD voor herstellingen, een tweede leven of transformeren ze deze naar vezels voor hun productie. In 2020 kregen ze Duurzaamste Retailer van het jaar award & waren ze finalisten bij de Circulaire Awards. Indrukwekkend!
Lee
Ook Lee zet zich sterk in op een duurzame productie. Dit merk lanceerde daarom een lijn die uiterst duurzame denim bevat. Zij doen dit door de denim niet te verven, maar een soort schuim te gebruiken. Ze sluiten zich daarnaast ook aan bij het Better Cotton Initiative. Zij streven naar een drastische daling in het gebruik van pesticiden.
Lee Cooper
Minder water, minder energie, minder chemicaliën, meer organisch en gerecycleerd katoen, een sterke focus op welzijn en uiteraard kwaliteitsvolle fashion producten omvatten samen de missie van Lee Cooper. Ze zetten zich zowel in op het welzijn van de planeet, als dat van de mensen. Daarenboven streven ze ernaar om tegen 2025 volledig op groene energie te werken en hun jeans 100% recycleerbaar te maken. Als dat geen mooie vooruitzichten zijn!
Carhartt WIP
Ook Carhartt WIP draagt zijn steentje bij aan een duurzamere productie. Dat begint volgens hen al bij een duurzaam en tijdloos product. In dit opzicht probeert Carhartt WIP tijdloze kledij te ontwerpen, die natuurlijk ook inspeelt op de trends. Een tweede punt waar ze het verschil proberen te maken, is bij het gebruik van katoen. Hiervoor integreren ze sinds 2017 organisch katoen in hun collecties. Daarnaast sluiten ze zich ook aan bij de Better Cotton Initiative. Op naar een mooiere wereld!
Scotch & Soda
Met als oorsprong Amsterdam met hun liberale waarden, staat Scotch&Soda achter het idee dat ieder individu een bijdrage levert aan de samenleving. Ook zij gaan voor een beter katoen en sluiten zich ook aan bij het Better Cotton Initiative.
Diesel
Uit een sterk verantwoordelijkheidsgevoel werd bij Diesel het Diesel For Responsible Living opgericht. Daarin wordt vastgelegd welke initiatieven genomen zullen worden om bij te dragen aan de komende generaties. Concreet kozen ze enkele SDG's (Sustainable Development Goals) om van daaruit te vertrekken naar concrete acties om een steentje bij te dragen aan een mooiere planeet.
Levi's
Klimaat, consumptie en community. Dat zijn de drie pijlers binnen het duurzaam beleid van Levi's. Eerst en vooral gaan ze op zoek naar productiemethoden die minder belastend zijn voor de planeet. Dit gaat dan tot een lager energieverbruik, afval en uitstoot en slimmer om te gaan met waterverbruik. Ten tweede beseffen ze bij Levi's dat een verandering van consumptiegewoonten nodig is om bepaalde klimaat-doelstellingen te bereiken. Daarom gaat Levi's uit van het motto: Koop beter, draag langer. Hiermee hameren ze op de de levensduur van hun jeans. Daarnaast zijn ze volop bezig met het uitwerken van circulariteit. De laatste pijler, community, gaat dan vooral om de mensen. Daarom starten ze reeds 10 jaar geleden met initiatieven voor het welzijn van hun medewerkers. Levi's is dus ook voortdurend in beweging.
Volcom
Volcom startte 17 jaar geleden met het inzetten op duurzaamheid. Zo zetten ze in op productie uit plastic flessen, met minder water, organisch katoen en veel andere initiatieven.
Deze merken zijn slechts een greep uit al onze duurzame jeans. Samen met al onze duurzame merken, proberen wij ook ons steentje bij te dragen aan een groenere planeet. Help je ons mee?
TIP VAN DE DAG: Onze duurzame merken kan je betalen met ECO cheques! Als dat niet leuk is!
Schrijf je in en we houden je als eerste op de hoogte van acties, trends en je favoriete merken!
Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie over hoe Brooklyn jouw gegevens verwerkt.
We helpen jou met veel plezier verder.